Wednesday, August 28, 2013

Tak menghargai pertolongan? Apa kesannya kepada kita?

Pertolongan ni banyak dimensinya. Ada yang kita tolong melalui mendengar, menasihati, atau menggunakan masa, tenaga dan wang kita semata2 nak tolong orang tu.

Pernahlah kan satu kes yang memang buat aku serik tolong orang. Aku pernahlah bagitau mak aku yg adik aku nk blk umah sewa dia..oleh kerana dia nampak sangat penat. Kesian aku tgk dia. Masa tu family aku tgh beraya umah sedara. Tapi yang kne kat aku, adik aku marahlah, dia cakap ngan aku, patutnya aku cakaplah aku yang nak balik ke ape..jangan mention nama dia.. pergh..menyirappp!! Akak ipar aku pun cakap mende yg same.. "jangan mention nama orang".. ok fine!! memang sampai situ jelah aku bersimpati.

Kadang2 niat kita baik, tapi tak kena cara. Padan muka diri sendiri!! huhuh! pengajarannya apa ye? kalau orang tak mintak tolong, jangan pandai2 ko nak tolong die.. die memang takkan reti menghargai punya..lagi die menyalahkan ko.. setiap orang dikurniakan mulut dan akal fikiran kan? so, biar jelah diorang fight for themselves.

Kali ni, berlaku lah alkisah kwn aku sakit.. Aku tny, nak aku hantar die ke klinik tk? dia kata takpe.. so takpe, takpelah. Kawan yg lain cadangkan aku bwak dia g hospital.. Tapi terkesan btul hati ni dengan kisah lme? yg mne? yang td tu lah.. haha.. aku seriklah tolong orang..melainkan dia sendiri cakap "aku nak g hospital", "tolong aku boleh?"

Terpikir jugak dalam kotak pemikiran ni kan..dulu aku sakit, pepandailah g cari alternatif betulkan masalah kesihatan aku nih. P la klinik..tak baik 1 klinik, g klinik len.. buatlah x-ray ke ape.. kalo tk baik, g lah ubat kampung ke hape. Takde pun kawan aku ajak, jomlah weh g hospital, klinik etc.. kalo aku perlukan bantuan, aku tny je kat diorang.. "boleh teman aku tak?" bila dah teman tu faham2lah..kos perjalanan tanggung sendiri k.. ko ingat masalah ko, masalah depa? huhu.. diorang bukan cop duit.. oleh sebab itu.. harus beringat semasa ada duit..simpan jgn tak simpan. Kita tak tau ble kte betul2 memerlukan..

Okelah..ni jek entri utk hari ni. lme tk update blog ni. Hari ni agak terkesan jgk di hati, rs tk nk tolong org, wlupun pd asalnya aku tk penah buat cmni. Apapun, kita dah besar, pandai2 lah nak idup kan??

No comments:

Post a Comment